Vijfdeklasser Houtigehage is zaterdagmiddag verrassend winnaar geworden van het door Harkema Opeinde georganiseerde Meku Proline toernooi. Vooraf werden de Hagenaren niet direct als titelfavoriet beschouwd. Toch viel er op de toernooizege van de Houtigehaagsters niets af te dingen. Het afgelopen seizoen lieten de mannen van trainer Andries Woudstra al zien dat ze voor elke tegenstander een lastig te verslaan elftal zijn. Ook in Harkema liet Houtigehage een prima indruk achter.

Toch was de start van de toernooiwinnaar stroef. Tegen Drogeham was er een overwicht, door Klaas Woudstra uitgedrukt in een voorsprong. Het was echter Marten Postmus die namens de Hamsters de 1-1 eindstand in de boeken schoot. Op veld A trapte gastheer Harkema-Opeinde af tegen Rijperkerk. Er ontstond een evenwichtige wedstrijd, waarin de kansen schaars waren. “De Protters” uit Ryptsjerk kenden een onfortuinlijke start, toen goalie Redmer Jorna vanwege een blessure zich al in de eerste minuut moest laten vervangen door reservekeeper Albert Alma. Het was juist deze Alma die drie minuten voor het einde de grootste kans van de Harkemasters verijdelde. Hilbrand Benedictus leverde een prima voorzet af op Hille Postma. De kopbal van Postma werd op prima wijze door Alma over getikt. Een kostbare redding, want nog geen twee minuten later was het aan de andere kant wel raak. Mark Hendriks kopte vanuit de rebound zijn ploeg op voorsprong. Jeffrey van der Galiën had vlak hierna de 2-0 op zijn schoen, maar keeper André de Graaf redde uitstekend.

Het bleef bij 1-0, waardoor Rijperkerk een goede stap op weg naar de finale zette. In wedstrijd nummer twee lieten de Ryptsjerksters zich echter compleet verrassen door het nog frisse Surhuisterveen. Halverwege het duel stond het al 2-0 voor de Feansters. Beide treffers werden gemaakt door Wesley de Vries, die zaterdagmiddag duidelijk aantoonde dat sportpark De Bosk voor hem vertrouwde grond is. Mark Hendriks bracht de spanning terug door de aansluitingstreffer te scoren, maar het was opnieuw de uitblinkende Wesley de Vries die Rijperkerk pijn deed. De Vries leverde vanaf de achterlijn een harde voorzet. Ryptsjerker Joris Bakker kreeg de voorzet ongelukkig tegen zich aan, waarna de bal in eigen doel caramboleerde. Een verrassende uitslag, waarmee alles in groep A nog open lag. In groep B was dat ook zeker het geval. Zwaagwesteinde slaagde er namelijk niet in Drogeham op de knieën te krijgen. Marco Ahmed zette “De Readtsjes” nog wel op 1-0, maar het was Jens Mollema van Drogeham die met een daverende knal zijn team een punt bezorgde.

Deze uitslag bezorgde organisatie lichtelijke hoofdbrekens. Zou Houtigehage-Drogeham hierna ook in 1-1 eindigen, dan zou dat betekenen dat alle drie teams in groep B op een gelijk aantal punten en een gelijk doelsaldo zouden eindigen. Zo ver kwam het niet. Bauke Donker en Willem van Vulpen vanuit een strafschop bezorgden Houtigehage een 2-0 zege en dus een finaleplaats. De andere finalist moest voortkomen uit “De Slach om de Feansterfeart”; het duel tussen Harkema-Opeinde en Surhuisterveen. De beste papieren waren voor de oranjehemden. De Harekieten moesten beslist met twee doelpunten verschil winnen. Daar leek het in de beginfase geenszins op. Surhuisterveen was de betere en liet het na op voorsprong te komen. De eerste keer dat de thuisploeg bij het Feanster doel kwam, was het direct raak. Tjeerd Jan Heidbuurt speelde Fokko Spinder in, die bracht Hille Postma in stelling die handig de 1-0 scoorde. Hoewel Surhuisterveen met deze score nog steeds finalist zou zijn, leek het elftal na deze tegentreffer finaal van slag. Het werd aan alle kanten voorbij gelopen door de Harkemasters. Fokko Spinder, Sjirk Bruining en Hille Postma bouwden de marge uit naar 4-0. Net toen er een monsterscore dreigde, herpakte Surhuisterveen zich. Dankzij Toby Nijboer en Wesley de Vries werd het nog 4-2, maar de resterende tijd was voor de Feansters te kort om alsnog een finaleplaats af te dwingen.

In de finale was Harkema Opeinde torenhoog favoriet. Er was aanvankelijk ook een veldoverwicht, maar gedurende het hele duel slaagde Harkema er nauwelijks in uitgespeelde kansen te creëren. Hilbrand Benedictus kopte van dichtbij naast en vlak voor tijd strandde Wilbert Huitema in twee instanties. Eerst op de Houtigehage-doelman, vanuit de rebound raakte Huitema de paal. Houtigehage reeg de kansen ook zeker niet aaneen, maar zij gingen wel een stuk effectiever met de mogelijkheden om. Remco van der Mei en Wiebe van der Meer vonden namelijk wel het net. Dankzij de 2-0 score kroonden de Hagenaren zich tot winnaar van de 22ste editie van het Harkemaster voorbereidingstoernooi. Op veld B behaalde Surhuisterveen een derde plaats door Drogeham met 3-0 te verslaan. Doelpunten kwamen op naam van Lammert Veenstra, Wierd Hamstra en wie anders dan Wesley de Vries. Rijperkerk voetbalde zich op veld C soeverein naar een vijfde plaats door Zwaagwesteinde te verslaan. Het werd 4-0 door treffers van Mark Hendriks, Erwin Veenstra, Anne Epema en Jeffrey van der Galien. Met medewerking van zanger Douwe Kamminga volgde er een uiterst gezellige derde helft, waarin de deelnemende ploegen en de arbiters Beijert, Van Houten en Kooistra voor hun diensten werden bedankt. Voor de volledigheid alle uitslagen op een rijtje:

Groep A
Harkema Opeinde-Rijperkerk 0-1
Rijperkerk-Surhuisterveen 1-3
Surhuisterveen-Harkema Opeinde 2-4
1.Harkema Opeinde 2-3 (04-03)
2.Surhuisterveen 2-3 (05-05)
3.Rijperkerk 2-3 (02-03)

Groep B
Drogeham-Houtigehage 1-1
Zwaagwesteinde-Drogeham 1-1
Houtigehage-Zwaagwesteinde 2-0
1.Houtigehage 2-4 (03-01)
2.Drogeham 2-2 (02-02)
3.Zwaagwesteinde 2-1 (01-03)

Finale: Harkema Opeinde-Houtigehage 0-2
Troostfinale: Surhuisterveen-Drogeham 3-0
Strijd om plek 5: Rijperkerk-Zwaagwesteinde 4-0

Verslag gemaakt door Harkema-Opeinde

Klaas Elzinga heeft foto’s gemaakt, klik hier om de foto’s te bekijken.